QUI SOM?

Sóm l'equip base 1 de 4t A. El nostre treball de recerca està basat en la pluja, el plugim i el granís. Cadascú és l'encarregat d'una tasca diferent:
Andrea Bellón: context geogràfic, formacions i orígens.
Irene Domènech: cinema i literatura.
Jordi Sabater: esports i glossari dialectològic.
Marta Pacheco: música, tradicions i costums.
Adrián Albu: pintura i diccionari de llengües.

dijous, 23 de febrer del 2012

Pnaumàtics de pluja

Un pneumàtic de pluja és un pneumàtic especialment dissenyat per al seu ús en competició automobilística en condicions de pista mullada, en contraposició al slick. Se semblen en molts aspectes als pneumàtics de carrer.

No tots els pneumàtics de pluja segueixen els mateixos principis de funcionament.
Segons el tipus d'ús que se li vagi a donar al pneumàtic, el seu disseny depèn dels següent factors:
  • Velocitat del vehicle.
  • Pes del vehicle.
  • Potència del vehicle.
  • Durada del pneumàtic.
Banda rodadora
Els pneumàtics de pluja es tallen o s’emmotllen amb un dibuix inscrit a la banda rodadora. Això permet al pneumàtic evacuar l'aigua que queda atrapada entre la superfície i el pneumàtic. Si aquesta aigua no es retira, l'automòbil experimentarà l’efecte conegut com aquaplanning, doncs el cautxú perdrà el contacte amb el sòl. Aquests dibuixos no ajuden a millorar l’adherència al terra, com es creu generalment. Encara que siguin estrets o poc profunds, l'adherència empitjorarà doncs la goma no farà un bon contacte amb el sòl. Els patrons de dibuix estan dissenyats per a desplaçar l'aigua tan ràpidament com sigui possible cap a les vores o cap a uns canals especialment dissenyats per a dita funció en el centre del pneumàtic. No tots els patrons són iguals, doncs depenen de l'ús que se li vagi a donar. Aquest dibuix també  està dissenyat per a generar calor quan se li apliquen forces laterals per a millorar l'adherència del pneumàtic.
La majoria d'aquests pneumàtics tenen una banda rodadora pensada per a actuar en un sol sentit de gir. Si s'utilitzen en sentit contrari, provocaran un efecte contraproduent.
Compost
Es fabriquen amb una goma més tova que la dels pneumàtics de sec per a millorar l’adherència en condició lliscant i per a generar tota la calor possible. És un compost tan suau que el seu ús en sec provocaria la seva destrossa en qüestió de minuts. Un compost tou implica l'ús d'olis i altres compostos químics que facin que el pneumàtic es torni empallegós quan està calent.
Grandària
Alguns pneumàtics de pluja tenen un diàmetre menor que els seus equivalents per a sec. Això significa que el pneumàtic girarà més ràpid, provocant una major evacuació d'aigua deguda a la força centrípeta. Alguns també són més estrets, doncs així es redueixen les possibilitats de patir aquaplanning.

1 comentari: